dinsdag 10 november 2009

's Werelds kleinste moeder derde keer hoogzwanger


Stacey Herald is een fenomeen. Met haar 71 centimeter is ze 's werelds kleinste moeder. Dat haar gestalte haar weinig kan schelen, is duidelijk. De 35-jarige Amerikaanse vrouw uit Kentucky (Verenigde Staten) verwacht samen met haar man Will (1m75) de komende maand een derde kind, ondanks de waarschuwing dat een kind baren haar het leven kan kosten. "De foetus kan zo groot worden in haar buik dat haar organen verpletterd kunnen worden", reageerden de artsen.

Brozebottenziekte
Stacey heeft intussen al twee meisjes op de wereld gezet, een gegeven waarmee ze iedereen verbaasde. De vrouw lijdt aan Osteogenesis Imperfecta, de Brozebottenziekte, een ziekte die voor onderontwikkelde longen en zeer broze botten zorgt, waardoor Stacey niet groeit en zich moet voortbewegen in een rolstoel. "Zwanger zijn is niet echt comfortabel voor mij. Ik moet hele dagen in bed blijven en kan niets doen. Ik kan zelfs mijn dochtertjes niet knuffelen omdat mijn buik in de weg zit. En toch bestaat de kans dat we nog meer kindjes maken", zegt de kranige dame, die momenteel zwanger is van haar eerste zoon.

Mirakelvrouw
Stacey en Will ontmoetten elkaar in 2000 toen ze samen in een supermarkt werkten. In 2004 gaven ze elkaar het jawoord. Ze wilden koste wat kost kinderen, ook al kon dat het einde betekenen voor Stacey. "Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik geen kinderen zou hebben. Dokters vertelden me dat het onverantwoord was dat ik zwanger zou geraken, maar ik zette door. Ik vertelde hen dat het een mirakel is dat ik na al die jaren nog steeds leef. Waarom zou een tweede mirakel dan niet kunnen, antwoordde ik hen."

Dochter met zelfde aandoening
Ze werd in 2006 eerste keer zwanger. Na 28 weken kwam haar eerste dochter met een keizersnede vervroegd ter wereld. Kateri had dezelfde aandoening als haar moeder. "Iedereen verwenste mij, maar we kweekten een olifantenvel. Een jaar later was Makaya er, zij was volkomen normaal. Een godsgeschenk." Haar zoon zal hopelijk ook een normaal leven kunnen leiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten